صادرات زعفران متوقف شد؛بازارها تعطيل/لزوم مديريت عرضه بعداز كرونا

۲ بازديد

با بيان اينكه به دليل شيوع كرونا عملاً نمي‌توانيم صادرات زعفران داشته باشيم، گفت: درخواستي هم براي صادرات وجود ندارد و مي‌توان گفت كه صادرات در حال حاضر به طور كلي متوقف شده است.

وي با اشاره به اينكه تا آخر بهمن ۹۸ صادرات زعفران تقريباً مشابه سال ۹۷ بود، افزود: در اسفندماه قطعاً با كاهش صادرات مواجه شديم كه البته هنوز آمار دقيقي را نمي‌توان در اين زمينه اعلام كرد.

ميري درباره آخرين وضعيت قيمت زعفران نيز توضيح داد: باتوجه به تعطيلي بازار و متوقف بودن خريد و فروش، نرخي هم نمي‌توان اعلام كرد.

نايب رئيس شوراي ملي زعفران با بيان اينكه قبل از شيوع كرونا روزانه حداقل بين يك تا سه تن زعفران در بازار معامله مي‌شد، افزود: در حال حاضر اين رقم به حدود ۱۰ تا ۲۰ كيلوگرم رسيده آن هم در شرايط اضطراري كه مثلاً كشاورزي به پول نياز دارد و از واحدهاي مربوطه تقاضا مي‌كند زعفرانش را خريداري كنند.

ميري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تأثير اين مساله بر بازار زعفران در سال ۹۹، گفت: ما هنوز نمي‌دانيم اين شرايط تا چه زماني ادامه خواهد داشت؛ زعفران يك كالاي لوكس تلقي مي‌شود كه در شرايط فعلي رغبتي براي خريد آن وجود ندارد ضمن اينكه بخش خصوصي خريدار عمده زعفران است كه در حال حاضر نيز بخش خصوصي تعطيل است و درآمدي ندارد.

وي ادامه داد: تمام واحدهاي عرضه كننده زعفران، براي شب عيد در اسفندماه خريد كرده‌اند كه به دليل شرايط ايجاد شده، موفق به فروش آن نشدند بنابراين وقتي بازار باز شود زعفران دارند و مجدداً خريد نمي‌كنند.

ميري اضافه كرد: علاوه بر اين سازمان مركزي تعاون روستايي نيز حدود ۷۰ تن زعفران خريداري كرده و منتظر فرصتي است كه آنها را بفروشد همچنين در ۵ انبار بورس حدود ۱۵ تن زعفران وجود دارد و كشاورزان هم نتوانستند طي حدود ۴ ماهي كه از فصل برداشت گذشته، تمام محصول خود را بفروشند بنابراين كشاورزان هم مقدار قابل توجهي زعفران موجود دارند.

نايب رئيس شوراي ملي زعفران تصريح كرد: بنابراين بايد ديد چه زماني شرايط به حالت عادي برمي‌گردد و چقدر زمان مي‌برد تا محصول باقي مانده در انبارها به فروش برسد. با اين حال ما بايد بازار را مديريت كنيم تا با جهش عرضه مواجه نشويم چرا كه در اين صورت قيمت‌ها بسيار افت مي‌كند و كشاورزان زيان خواهند كرد.

 

 

صادرات زعفران متوقف شد؛بازارها تعطيل/لزوم مديريت عرضه بعداز كرونا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.